Wszystko, co musisz wiedzieć o tym, jak napisać idealne CV

Jak napisać CV?

Banał! Podstawowe dane, historia zatrudnienia, kompetencje twarde i miękkie (czyli te same, o których piszą wszyscy) plus dopisek "w wolnych chwilach oglądam filmy oraz jestem fanem przygodówek". Koniec, kropka, zapisz, drukuj, gotowe. Stworzyłeś CV. Jednak czy to CV przykuje uwagę rekrutera? Czy pomoże mu stwierdzić, że jesteś kandydatem idealnym? Jeśli czujesz, że nie, może jednak postaraj się w tym zimnym i zwięzłym dokumencie zmieścić trochę... siebie?

Jak pisać CV - kilka słów o objętości

Pewnie wielokrotnie słyszałeś, że CV powinno zmieścić się na jednej stronie. Faktem jest, że Twój zawodowy życiorys musi być jasny, przejrzysty, czytelny i dosyć krótki. Jednak jeśli na jednej stronie nie dasz rady wymienić kompetencji, o których chciałbyś poinformować rekrutera, śmiało zajmij dwie, a nawet trzy strony. Nie obawiaj się, że pracodawca Cię przez to odrzuci - na pewno z ciekawością przeczyta o wszystkich Twoich osiągnięciach - przecież dlaczego miałbyś o nich nie pisać? Jednak uwaga: zawsze pisz zwięźle, w punktach, bez zbędnych szczegółów. CV to tylko przynęta - więcej smaczków zostaw na rozmowę kwalifikacyjną.

Co ważne, pamiętaj o bezwzględnym zmieszczeniu na końcu CV klauzuli o przetwarzaniu danych osobowych. Bez niej nie będziesz rozpatrywany jako kandydat!

Zdjęcie ma znaczenie

Co ze zdjęciem? Na pewno jest ważnym elementem CV, bo pozwoli Cię zapamiętać, skojarzyć, wzbudzić zainteresowanie. Jak wybrać portret idealny? Otóż: musisz wyglądać na nim na sympatyczną osobę - lekki uśmiech i miłe spojrzenie to dwa dodatkowe punkty dla Ciebie. Ponadto - powinno pasować do miejsca zatrudnienia. Gdy na przykład ubiegasz się o pracę w służbie zdrowia, postaraj się, aby fotka miała jasne, spokojne tło, a Ty załóż białą lub błękitną koszulę. Świetne będzie także zdjęcie zrobione w miejscu pracy, niekoniecznie w studiu fotograficznym. Na przykład informatyk może mieć zdjęcie przed komputerem, manager - w gabinecie, farmaceuta, w fartuchu za apteczną ladą. Ważne, żeby na zdjęciu nie działo się zbyt wiele - powinno być spokojne i pokazywać Ciebie jako profesjonalistę w swoim fachu. Jeśli nie posiadasz dobrego zdjęcia, nie musisz go zamieszczać.

Jakie umiejętności wpisać w CV?

Tylko te, które są związane z danym stanowiskiem. To samo tyczy się historii zatrudnienia. Jeśli miałeś kilka dorywczych prac, zamieść w CV te, które są najbardziej zbliżone charakterem do tej, o którą się ubiegasz. Jak zabłysnąć? Jeśli nie wiesz co napisać w "umiejętnościach" w CV, usiądź przed kartką papieru i wypisz wszystko, co umiesz - na początku to, czego nauczyłeś się na studiach, kursach, szkoleniach, samodzielnie. Wpisz te umiejętności w punkcie zawierającym "twarde" kompetencje. Tu znajdują się: znajomość języka, programu komputerowego, obsługi urządzeń, prawo jazdy itp. Nie zapominaj o kompetencjach "miękkich", jednak wybierz tylko te, które naprawdę do Ciebie pasują, np. punktualność, łatwość nawiązywania kontaktów, umiejętność pracy pod presją czasu, kreatywność. Co z punktem "zainteresowania"? Zdarza się, że osoby, które nie są pewne jak się pisze CV, pomijają go lub wpisują cokolwiek. Tymczasem to świetny sposób, żeby się wyróżnić. Wpisz tu zainteresowania oryginalne, ciekawe, specjalistyczne (np. nurkowanie, malarstwo, historia międzywojnia w Polsce) lub takie, które też mogą zainteresować rekrutera pod kątem pracy (np. nauka języków obcych, gdy ubiegasz się o posadę w korporacji). Jak dopisać rekomendacje do CV?

Dokumenty referencyjne zamieść osobno, ale nadmień, że dodajesz taki załącznik.

Jak napisać dobre CV?

Postaraj się znaleźć równowagę pomiędzy wymogami formalnymi, a pokazaniem swojej wyjątkowej strony. Najlepiej, jeśli sam wczujesz się w rekrutera i zadasz sobie pytanie: czy chciałbym zatrudnić tę osobę?